En el Sur de Aragón siempre hemos
cultivado nuestra lengua autóctona siguiendo las Normas Gráficas del Aragonés.
Unas reglas ortográficas homologadas el I Congreso celebrado en Huesca y en el que fue
presidente de honor Santiago Marraco Solana
a la sazón Presidente de la Diputación General de Aragón. Es más, lo que
no tenemos claro es por qué se cambian ahora de forma tan oscura y sin
participación de las asociaciones y personas implicadas en el tema. Suena muy
mal eso de que sea una sola y exclusiva asociación quien elabore las nuevas
normas. Nosotros, mientras no haya tramites democráticos que avancen en el
proceso y ése de participación a todos, nos negamos a aceptarlas.
Nuestro mejor escritor del Sur de
Aragón, Josep Carles Laínez, también respetó siempre las NORMAS. Aquí dejamos
uno de sus preciosos escritos.
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DE A FIN
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Si por una parabra ésenos de
dezidir-nos a definir oprozeso que, en dibersas prauticas artisiticas o
espeutaculars, se produze en ista fin de sieglo (posmodernidá pa belunos,
neobarroco pa otros), a eleuzión poderla estar dandalosa entre barios
sinonimos, pero no pas en o sentiu que los entrenugarba a toz. A nuesa parabra
no serba una atra que yustaposizión.
Yustaposizión por cuanto a
multiplizidá de discursos y zitas que bombardían a un creyador son sufiziens
como ta bloqueyar o cauz propio, o que en atros tiempos s´ese clamato “bena
artistica”. Ta dizirlo más sinteticamén y plana: cuan se leye a Odisea bi ha un aparato de radio sonando
en a cambra de o costau.
O creyador (y permita-me-se usar
iste conzeuto tan cargato de referencias romanticas) no ye alleno a ra boz
incansable de os mass-media. Ista bibenzia
y persistencia remane inscrita, y no como conteniu de o que s´ha apropiato,
sino como zita, como dato, como aneudota ta segundiar, como discurso ta estar
integrato en atro discurso, no de forma piata, sino de maniera superpuesta,
dixando en tota ra suya oszena espulleza o material amprato, emerxendo d´istos
repuis o Kitsch, o paisache, o
ecleutico.
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No aberba, doncas, millor simbolo
ta o creyador contemporanio que o de dotor Frankenstein: feitor de un relato
rebibito, que no bibo. Sobre discursos anacronicos o fantasmas de a
neo-cualcosa, consecuenzia direuta de a cultura de masas en que abitamos, de a
crisis de baluras d´una soziedá, de a fin de a historia de a que atros fablan.
Y cosa más posmoderna que a denominación aplicata: posmoderno, neobarroco. Ni
nombre propio nos podemos premitir. E ixo que tresbatir o nombre de as cosas ye
tresbatir a suya esenzia, ye tresbatir parzelas de a reyalidá cutiana, de a
simple apreyensión.
Bi ha, en o fundo, una boluntá de
lisser-faire, d´acomodamiento, d´artista
ya burgués do ro malditismo, u cualsiquier concaramiento con o social, s´esbaneze.
L´aparizión, a lo largo d´istas zagueras decadas de sieglo, de tota una serie
de suzedanios de cheners fincatos en epocas determinatas (a nobela negra, a
nobela gotica) en o terrén literario; de o remake
cinematográfico, de a tornada rezién a o western
(chinero acotolato en os 50), chunto a ra presenzia indiscriminata de os reality-shows, nos empenta a o porque sí.
Y o más dramatico no ye que nos trobemos baxo iste lurte d´informazión
ineszifrable; o más dramatico ye que no bi ha denguna boluntá de renaxedura u,
si bi´n ha, se priba u no se quiere beyer asinas. No bi ha superazión, bi ha indefinizión:
o “tot bale”, con o cualo la capazidá de cretica disparixe y, por tanto, a
posibilidá de eleuzión. E isto se da en cualsiquier manifestazión artistica.
L´arte y os meyos de comunicazión
de fin de sieglo asisten a una eclosión de o ya feito, con a salbedá de que aquí
no bi ha rebisión, sino copia y, en o pior de os casos, zita direuta, sin de
soluzión.
O caos, asinas, ye nueso, dilla
de o goze que nos abrá d´amortar.
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Escrito, siempre, con las "Normas".
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